”..jag lärde mig älska andras barn, men kärleken till Lea var motsatsen till en inlärningsprocess, den innebar att glömma allt.”
Jag kunde inte instämma mer med berättaren Joela som vittnar om kärleken till sin älskade dotter Lea. Att vi först möter bokjaget när hon står i mörkret på gatan utanför sin vuxna dotters fönster och kikar in i smyg, går nästan förbi mig då jag är upprymd av kärleken till det lilla barnet nytt i världen. Men ganska snart inser jag att det är en psykologisk nagelbitare jag läser. Men aj, Lea oj, vad det bränner!
”Mina barnbarn hade kommit till världen utan att jag blev deras mormor, och hittills hade jag inte berättat det för någon.”
Min hjärna kastar fram förslag på lösningar: Dottern är säkert ett lättkränkt (ensam)barn av vår tid. Tvivelsutan grandios. Nej, mamman är förstås bipolär. Eller vänta, är det pappan som styr i lönn? Den ena vändningen efter den andra lockar mig genom hela verket som också har ett växlande tidsperspektiv. Mammans vansinnigt långa arm som hon lindat flera varv runt dottern som vore hon en spole, lindas upp och närhet blir till avstånd. Men realism och god kännedom om mänskligt beteende, snygga små detaljer i blickar och ordval läser jag om kärlek som blir en tvångströja. Och jag är helt och hållet lycklig när jag gör det.
”..livet är ett enda långt tillfrisknande från barndomen.”
Hila Blum har (förstås!) vunnit priser för sin lågmälda dunderbok som översatts till tjugo språk. En av sakerna jag älskar med Att älska sin dotter – förutom temat som undersöker hur en mor- och dotterrelation kan se ut och var gränserna går – och – att den också handlar om böcker och läsning – är den opålitliga berättaren. Joela har mig i sitt grepp. Läsaren får inget av Leas perspektiv och måste själv filtrera och få bukt med Joelas modus. Själv menar hon givetvis att hon gjort så gott hon kunnat.
”Jag gjorde det för hennes skull, såg ingen annan utväg, därför gjorde jag det. När jag gjorde det var avsikten klar för mig, men nu beklagar jag att jag gjorde det.”
Förutom att njuta av lyckorus blir jag påmind om en jävligt viktig sak. Jag är nämligen som Joela en förälder som är väldigt väldigt kär i avkommorna. Jag måste komma ihåg att mitt jobb som förälder inte i första hand handlar om att bli älskad av mina barn utan att barnen ska älska sig själva. De är sina egna som ska ut i stora vida världen. Jag tänkte stå kvar här så att de kan se tillbaka och upptäcka hur långt de kommit.
”Jag berättar allt jag vet och minns. Men minnet är svagt, ett material som är avsett för konst. Människor formar och målar med minnet, använder sig kreativt av det och därför har jag ibland tänkt att om Lea hade en bror eller syster skulle det vara vår räddning. Men vi var en hel rad av ensamma döttrar, min mamma var min mormors enda barn, jag var min mammas enda barn, i vårt hus var vi de enda vittnena till vårt liv, vår historia delades aldrig upp mellan olika talespersoner och blev heller aldrig motsagd av någon. Vårt minne var allenarådande, vi var ensamma om det, och eftersom vi såg normala ut var det ingen som blev misstänksam.”
Lea är en del av Joela rent bokstavligt – men hon är mer än så väl?
6 kommentarer
1 ping
Hoppa till kommentarformuläret
Åh, denna måste jag läsa. Jag älskar opålitliga berättare!
Författare
Ja de är rafflande!
Spoileralert.
Nä men, nu hänger jag inte med. Vad hade hon gjort? Älskade boken, språket och storyn och läste allt snabbare på slutet för att komma till det där, som Joela hade gjort för att hennes dotter inte ville ha kontakt. Men så tog boken slut. 🙉 Vad har jag missat? Var det en väldigt skum kapitelindelning i din bok? Jag läste i mobilen fr Nexstory och undrade ofta om det blivit fel. Helt obegripliga hopp i händelserna, bredvid de som var rimliga och förståeliga.
Författare
För mig framgår det tydligt att Joelas destruktiva moderskap bygger på att sätta sig själv i centrum, även Leas liv ska kretsa kring moderns. Att Joela i första hand vill göra sig själv oumbärlig för sin dotter istället för att rusta barnet för ett liv där hon ska klara sig själv.
Precis så, Lea är mycket mer än Joelas dotter. Men i början ser jag inte det och Joela har mig i sitt våld. Jag tänker: nog har någonting hänt så att mor och dotter gick isär. Men sen inser jag att… vänta lite… kan jag lita på Joela? Och varför lämna dottern henne? Och sen kom jag på att… Jag har faktiskt gjort som Lea. Inte som ett svar till min mor men som en rörelse framåt, åt världen.
Nå, hela boken slukade jag på två dagar. Tack för din tips! Och förresten: visst har du läst ” Tomt bo” av Sofia Stenström? Jag har läst boken nyss men har undvikit skriva om den. Boken är FENOMENAL och har en liknande tema.
Författare
Tack för tipset Maria!
[…] Det börjar bra, de första hundra sidorna är jag helt med lilla Miranda i hennes utbrott, tvångstankar med böner, oro och existentiella huvudbry. Jag tänker att en del av det påminner om mig som barn. Men sen börjar djävulsdansen med mamma Gerda spåra ur. Främst modern men även dottern framstår som alltför ensidiga karaktärer för att jag ska tro på dem. Psykologin haltar. Gerdas kärlek och omsorger når Miranda förvrängd, som gift. Den typen av misslyckat moderskap gestaltas mer i min smak av Hila Blum. […]